개관전《막막 มากมาก》 PLACEMAK BKK, 10.29-11.29, 2022
플레이스막 방콕 개관전 'มากมาก 막막 MAKMAK'
10.29 - 11.29, 2022
박철호 #ParkChulho
박철호(b.1975)의 성장통 연작은 아버지와 아들의 관계에서 생성되는 신화와 현실을 다룬다. 아버지라는 존재에게 요구되는 영웅적 서사, 영감의 원천, 모범적인 모습은 비현실적이다. 아버지는 현실에서 성공으로 내몰리고 개인으로서의 한 남자는 가족의 실망과 불안의 대상으로 살아간다. 아버지가 돌아가신 후 작가는 자신이 아들로서 가지고 있던 아버지에 대한 환상을 인식하게 되었다. 아버지 행동의 근본적인 원인이나 그가 짊어진 상처가 궁금해진 것이다. 이러한 경험은 작가에게 묘한 해방감을 주었다. 그 역시 아버지가 된 상황에서 의도적으로 아버지의 모습에 반하는 삶을 살아왔지만 가장의 역할을 수행해야 하는 책임감 사이에 놓인 자신을 발견했기 때문이다.
작가는 이 미묘한 감정을 위해 아버지와 관련된 물건을 아들에게 쥐어 주고 여러 가지 포즈를 취하게 했다. 자신을 매개로 아버지에 대한 기억과 아들의 존재를 중첩시켜 사진을 찍고, 물티슈로 인화된 사진을 지우기도 하고, 그 위에 페인팅을 하기도 했다. 이는 작가가 돌아가신 아버지를 위로하고 애도하는 방식이자 자신을 본보기 삼아 살고자 하는, 자신을 실패한 아버지로 여길지 모르는 아들에게 보내는 솔직한 편지인지 모른다. 성장통은 아버지이자 평범한 한 남자를 자신에게 대입함으로써 작가가 비로소 성장하게 되었음을 고백하는 자조적인 작품이다. 인화된 사진 위에 꼴라주와 페인팅하는 방식으로 2016년 11점의 연작이 제작되었다.
박철호는 오래되거나 버려진 물건을 수집하고 조합해 이야기를 만든다. 그는 작품을 위해 100,000자가 넘는 소설을 썼다. 작가의 이야기는 국가, 자본, 종교 등 사회 시스템에 대해 개인이 갖는 실체 없는 믿음이 있다고 보고 사회 모순, 양가적인 집단의 양상 등을 짚어낸다. 다소 냉소적인 어조의 이야기는 거대 사회의 영향으로부터 자유로울 수 없는 개인의 모습을 전지적 시점에서 풀어내고 있다. 개인전으로는 2009년 ‘하다’, 2010년 ‘비커밍’, 2020년 ‘당매’, 2021년 ‘적대자’, 2022년 ‘교란종’, ‘유사 종교적 체험을 위한 폐기물들’이 있다.
The 'Growing pain' series by Park Chulho deals with the myths and realities created in the relationship between father and son. The heroic narrative, the source of inspiration, and the exemplary figure required to be a father are unrealistic. In reality, the father is driven to success, and the man as an individual lives as a target of disappointment and anxiety in his family. After his father died, the artist learned that he had fantasies about his father. He began to wonder about the root cause of his father's behavior or the wounds his father bore. From this experience, he felt a strange sense of liberation. Although he, too, has led a life that is deliberately against his father in the context of becoming a father, he finds himself sandwiched between the responsibilities of taking on the role of the head of the household.
For this nuanced emotion, Chulho handed his father-related objects to his son and made him several different poses. He used himself as a medium to superimpose the memories of his father and the existence of his own son, taking pictures, erasing pictures printed with wet tissues, and painting on them. This may be Chulho's way of comforting and mourning his deceased father, or it may be an honest letter to a son who sees himself as a failed father or wants to follow him by example. The 'Growing pain' series is a self-help work that confesses that the artist has finally achieved growth by substituting a father or an ordinary man into him. In 2016, One series of 11 works were produced by collage and painting on printed photos.
Park Chulho collects and combines old or abandoned objects to create a story. He wrote novels with more than 100,000 characters for Korean on which his works were based. His story is also an exploration of the point where society and the individual are connected. He believes that individuals have unrealistic beliefs about social systems such as the state, capital, and religion, and points out social contradictions and aspects of ambivalent groups. The story told in a rather cynical tone has an omniscient perspective on the individual who cannot be freed from the influence of a large society. His solo exhibitions include ‘Do’ in 2009, ‘Becoming’ in 2010, ‘Dangmae’ in 2020, ‘Antagonist’ in 2021, ‘Disruptive Species’ and ‘The wastes for Similar Religious Experiences’ in 2022.
손미정 #SonMijung
손미정(b.1975)은 상상이나 기억의 장면을 그림으로 그린다. 색도, 형태도, 그림 속의 상황도 그녀 머릿속에 떠올린 것들이다. 올해 초 그녀는 감정적으로 감당하기 어려운 상황들을 마주했다. 그녀는 복잡한 감정의 굴레에서 벗어나고 싶었고, 꽃 시장에 들러 꽃을 여러 다발 샀다. 그녀는 병에 꽃을 꽂아두고 바라보면서 꽃을 그려야겠다고 생각했다. 실제의 무언가를 보고 그리는 것은 처음이었다. 관찰하다 보니 그녀가 인식했던 것보다 줄기나 입사귀의 모양에서 다양한 선이 새롭게 보이고 색도 선명하게 보였다. 상상해서 그릴 때에는 한정적으로 색을 쓰고 선도 비슷하게 썼지만 관찰하며 그리니 새롭게 그릴 수 있는 것만 같았다.
손미정은 감정을 쏟아내며 꽃을 그렸다. 꽃의 아름다움은 슬픔으로부터 그녀를 분리시켰다. “아름다운 것에 마음을 빼앗기면 슬픔을 잊어버린다.” 감정이 극도로 고조된 상태에서 찾아낸 아름다움을 놓치고 싶지 않았고, 그녀는 아무런 필터링 없이 본능적인 감각만 가지고 꽃을 그렸다. 빠르게 그리는 과정에서 붓을 쓰는 것은 사치였다. 작가는 붓이 성에 차지 않자 장갑을 끼고 손에 물감을 묻혀 그리기 시작했다. 손을 써서 그리는 것은 붓을 쓰는 것 보다 즉각적인 감정을 싣기가 편했다. 양손을 써서 그리거나 손바닥 전체를 파레트처럼 쓸 수 있었고 손 위에서 물감을 묽게 해서 뿌리거나 손바닥에 뭉친 물감을 손가락으로 찍어 그리기도 했다.
그녀는 거친 드로잉으로 감정을 여과 없이 드러냈다. 스케치 없이 손이 가는대로 물감을 바르고 목탄이나 나뭇가지로 긁어가며 그림을 그렸다. 신경질적으로 그려진 꽃을 본 사람들은 오히려 마음이 편해진다고 말한다. 꽃이 지닌 순간적인 매혹의 아이러니가 손미정의 드로잉에서도 발휘되는 걸까. “마음이 허해서 꽃을 사면 반드시 그리게 되는 군요?”, “네, 하지만 지금은 꽃을 안 사고 있어요. 그리던 순간처럼 허한 마음은 없는 것 같아요.” 손미정은 부모의 반대로 미술을 포기하고 생물을 전공하였으며 뒤늦게 작업을 시작했다. 2020년 플레이스막2(서울)과 2021년 갤러리인(서울)에서 2회의 개인전을 개최한 바 있다.
Son Mijung(b.1975) paints scenes of imagination or memories. Color, shape, and situation in the picture are the things that she thought of in her mind. Earlier this year, she faced emotionally difficult situations. She wanted to break free from her complex emotions, so she stopped by the flower market and bought several bunches of flowers. She put the flowers in the vase and looked at them, thinking she should draw them. It was her first time seeing and drawing something real. As she observed, she saw various new lines in the shape of the stem or stalk and more vivid colors than she had recognized. When drawing her imagination, she used limited colors and similar lines, but as she drew while observing, she seemed to be able to draw anew.
Son Mijung drew flowers, pouring out her emotions. The beauty of flowers separated her from her sorrow. “When I take my mind to something beautiful, I forget the sadness.” She didn't want to miss out on the beauty she found in an extremely emotional state, and she painted flowers with only her instinctive senses, without any filtering. It was an extravagance for her to use her brush in the process of drawing quickly. As the artist did dissatisfied with the brush, he put on her gloves and started painting with paint on her hands. Drawing with her hand was easier to convey immediate emotions than with a brush. She could draw with both hands, use her entire palm like a palette, dilute and spritz paint as her hand, or dab the paint that had accumulated on her palm with her fingers.
She expressed it without filtering her emotions through rough drawings. She painted without sketching, applying her paints as her hand went, scraping them with charcoal or twigs. People say those who see a flower painted nervously are rather at peace. Could the irony of the momentary fascination with flowers be demonstrated in Son Mijung's drawings? “If you buy flowers because your mind seems empty, you should definitely draw them?”, “Yes, but I don't buy flowers now. I don't think there's a feeling of emptiness like when I painted these paintings.” Son Mijung gave up her art due to her parents' opposition and majored in her biology, and she started her work belatedly. She has held two solo exhibitions: in 2020 at PLACEMAK2(Seoul) and in 2021 at Gallery Inn(Seoul).
#플레이스막_방콕 #개관전 '#มากมาก #막막 #MAKMAK'
10.29 - 11.29, 2022
Korea artist
#박철호 Park Chulho
#손미정 Son Mijung
Thailand artist
춤폴 캄완나 #Chumpol_Kamwanna
임하타이 수왓타나신 #Imhathai_Suwatthanasilp
팻디 #Paddy
파이롯 피체메타쿤 #Prasart_Nirundornprasert
프라삿 니란돈프라삿 #Pairoj_Pichetmetakul
수다폰 테자 #Sudaporn_Teja
티탓 #TETAT
Honorary guest artist
와산 시티켓 #Vasan_Sitthiket
#PLACEMAK_BKK
#Sukhumvit 67, BTS #Phra_Khanong [Exit 1]
10am - 6pm [Closed on Monday]